HTML

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás

------------------------------------------------------- Adatvédelmi információk A teljesítményfokozó (ergogén) sporttáplálkozás* a sport teljesítménycentrikus megközelítésén alapul - szemben a hagyományos egészségmegőrzés-centrikus megközelítéssel. Az ergogén sporttáplálkozási szemléletet képviselem dietetikusként (Tihanyi András) - amely szemléletet a sportágspecifikus sporttáplálkozás alapján ültetem át a gyakorlatba amikor amatőr vagy élsportoló, akár olimpikon sportoló étrendjét és étrend-kiegészítését állítom össze. Célom a magyarországi sporttáplálkozási ismeretek bővítése blogoldalakon, előadások tartásán és más tevékenységeken keresztül. Ezért az egyéni dietetikai tanácsadáson, könyvek és cikkek írásán kívül végzett tevékenységemen túl ebben a tematikus blogban az általam ismert friss és ingyenesen legálisan letölthető, pdf vagy egyéb formátumú sportdietetikai- és edzői szakirodalmakat és kapcsolódó információkat is megismertetem az olvasóimmal. A blogot a Teljesítményfokozó sporttáplálkozás kötet szerzője (Tihanyi András) írja, aki a http://teljesitmenyfokozo.hu/ oldalon vagy http://tihanyiandras.hu/ oldalon elérhető - ezeken az oldalakon külön Adatvédelmi tájékoztató található, a sütik (cookie-k) pedig alapértelmezésben kikapcsolt állapotban vannak! A http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu oldal és a facebook közösségi blogoldal olvasóiról, lájkolóiról adatgyűjtés, adatrögzítés, és más a GDPR hatálya alá tartozó adatkezelés A http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu blog és a facebook közösségi blogoldal kezelője által nem történik. Az oldalon az adatok gyűjtését és kezelését, pl. sütik alkalmazásával a Facebook, a blog.hu oldalon a Facebook, Google, blog.hu (Inda-Labs) és más velük együttműködő cégek végzik. További információkért kérem, olvassa el az alább található adatvédelmi elveket. Amennyiben nem regisztrált Facebook-felhasználó akkor a blogoldal kezelője semmilyen információt nem kap a Facebook-tól az a blogoldalon tett látogatásról, illetve annak használatáról. Ez azokra a Facebook-felhasználókra is vonatkozik, akik csupán információszerzés céljából keresik fel a blogoldalt. Amennyiben követi és\vagy kedveli ezen oldalamat, vagy ezen található képek és posztok valamelyikét: a Facebook hozzáadja a profilját a követőket tartalmazó listához vagy adott kép, illetve poszt lájkolóinak köréhez, és azt a rendelkezésemre bocsátja (látni fogom a lájkolást, megosztást, hozzászólást vagy egyéb nyilvános tevékenységet). A személyes profilokból csak a publikus információkat láthatom. Ezt a saját tartalomra vonatkozó láthatóságot mindenki Facebook-beállításaiban határozhatja meg. Emellett, Facebook-beállításokban (https://www.facebook.com/settings?tab=privacy) arra is lehetőség, hogy kedvelését az olvasó elrejtse, illetve visszavonja a blogoldal követését. Ezt követően a profil többé nem jelenik meg az oldal lájkolóinak listájában. A Facebook követőkkel kapcsolatban statisztikai információkat szolgáltat számomra - a blog.hu pedig napi-heti stb. nézettséget mutat további információk számomra történő átadása nélkül. Ezek névhez nem köthető demográfiai adatok, amelyek pl. az életkorra, nemre, illetve lakóhelyre, vagy a blog.hu-nál az olvasók számára vonatkoznak. Látom például a facebookon, hogy a követők „x” %-a 24 és 34 év közötti férfi. Nincs lehetőségem a statisztikai adatokat a követők profil-adataival összekapcsolni egyik oldalon sem. A blog.hu oldalon a blog.hu rendszerben kommentet író személy email-címe látható a blog kezelője által! A blog.hu és facebook.com adatgyűjtéséről, adatkezeléséről (amelyek a fenti blogoldalakra is vonatkoznak) azok adatvédelmi tájékoztatójában talál információt az érdeklődő: https://blog.hu/adatvedelmi https://hu-hu.facebook.com/privacy/explanation https://www.facebook.com/about/privacy/update/printable https://policies.google.com/?hl=hu *A teljesítményfokozó sporttáplálkozás szemléletének alkalmazása természetesen nem jelent automatikusan garanciát egyénre lebontva a teljesítmény fokozására, ez ugyanis az adott ember aktuális teljesítményétől, egészségi állapotától, benne rejlő genetikai lehetőségektől és még sok más tényezőtől függ! --------------------------------------- Egészségügyi információk: A közölt információk kizárólag ismeretterjesztő és szórakoztató jellegűek. Bármilyen étrendi és edzésbeli változtatás előtt orvossal és dietetikussal konzultálni szükséges! A leírtak nem helyettesíthetik a szakmájában jártas dietetikus és szak-/házi-/sportorvos tanácsát. Nem szolgálnak betegségek kezelése, megelőzése céljára, és nem adnak pontos útmutatást emberek dietetikai ellátásához, vagy bármilyen betegségének vagy fennálló egészségügyi állapotának kezeléséhez. Az fenti információk ellenére történő egyéni, saját felelősségre történő alkalmazásból eredő anyagi veszteségekért, sérülésekért, egészségkárosodásokért, és kedvezőtlen, teljesítményre gyakorolt hatásokért semmilyen nemű és mértékű felelősséget nem vállalok.

Teljesítményfokozó facebook

Címkék

. (1) 2012 (1) 2015 (2) 2016 (4) 2018 (1) aas (5) acetaminophen (1) adaptogén (3) adverse effects (1) aging (1) agysérülés (6) agysorvadás (1) alcohol (1) alkohol (5) allergia (1) állóképességi (1) amerikaifutball (2) aminosav (2) amputee (1) anabolikus ablak (1) anabolikus izoflavon (1) anabolikus szteroid (8) anemia (2) anémia (2) angol (3) antibiotikum (2) antidoping (19) antidopping (29) antioxidáns (5) antropometria (1) arzén (1) asea (1) asthma (2) Athlete’s Plates (1) athletics (2) atlétika (2) basketball (1) bcaa (2) BEAC (1) Béres-csepp (2) béta-alanin (1) betegségek (3) birkózó (2) Blood Flow Restriction (1) body.builder.hu (1) bodybuilding (3) boksz (1) borsó (2) bscg (1) C-vitamin (3) caffeine (2) cancer (1) carnitine (1) catechin (2) chocolate (2) cholin (2) chondroitine (1) cikk (1) clean sport (1) clenbuterol (2) colostrum (2) consensus (1) cordain (1) cordyceps (3) creatin (3) cryotherapy (1) Család-barát magazin (1) csalók (24) csaló napok (1) csecsemő (1) csokoládé (2) csontok (1) cukor (2) curling (1) CXVII. Országos Bajnokság (1) cycling (1) d-Aspartic acid (5) D-aszparaginsav (1) D-vitamin (17) daa (5) depresszió (2) diéta (2) dietetics (17) dietetika (28) dietetikus (11) dmaa (2) doping (21) dopping (82) doppingvétség (15) Dr. Lubics Szilvia (1) Dr. Tóth Barbara (1) drog (6) DrugsBunny (3) Drugs Bunny (2) Dr Demeter Nikolett (1) Dudás Miklós (1) e171 (1) eb (1) ebook (90) ecdysterone (3) edible insects (1) edzés (94) edző (7) edzők (10) edzőtábor (1) edzőterem (1) edző válaszol (1) efsa (1) egcg (2) egészséges táplálkozás (8) egészsésport (1) ehető rovarok (1) ekdiszteroid (7) ekdizon (3) élelmiszer-kémia (6) élelmiszerbiztonság (3) élelmiszerkémia (5) élelmiszermérnöki (6) élelmiszertoxikológia (2) élelmiszer higiéné (2) életmód (2) ÉLETTAN (1) Elliot Rodger (1) előadás (14) élsport (112) emésztőrendszer (1) encyclopedia (1) endokrinológia (2) endurance (1) energiaital (1) entomofágia (1) epigenetika (1) epo (8) ergolyticus (4) ergometria (1) erőfejlesztés (1) erőss zsolt (1) essna (1) étrend (101) étrend-kiegészítők (167) étrendi időzítés (3) evezés (1) evezősök (1) exercise induced astma (2) extrém (2) extrém sport (3) Fábián István (1) facebook (3) fájdalomcsillapítók (2) Fazekas Róbert (1) fehérje (12) fenetilamin (2) fényképek (1) férgek (1) fertőzések (1) FIFA (1) film (1) fitoterápia (6) fizioterápia (1) fodmap (1) fogyókúra (4) folyadék (1) folyadékfogyasztás (2) fotó (2) (1) funkcionálisélelmiszer (1) futas (2) futás (7) futball (2) futókhasmenése (1) gabona (1) GH (1) gladiátor (1) glukosamine (1) glükózamin (1) gombatoxin (1) gratuláció (1) green tea (1) gyermek (11) gyermeksporttáplálkozás (3) gyilkosság (1) gyógygomba (4) gyógynövény (5) gyógyszerészet (5) gyógytornász (1) Gyömbér Noémi (1) hal (1) halál (60) harc (3) harcművészet (1) hegyi betegségek (2) hegymászás (2) hepatotoxicity (1) herekárosodás (1) HIF-1 (2) himalája (2) hipoxia (5) hirtv (1) hmb (1) homeopátia (1) humor (10) HUNADO (18) hungary (3) hús (2) hypoxic (2) iaaf (1) ibuprofén (1) ibuprofen (1) időskor (4) IGF-I (2) immunmodulálás (12) impingement szindróma (1) index.hu (5) india (1) indoor (1) informed sport (1) ingyen (61) ingyenes (98) injuries (1) interjú (29) International Society of Sports Nutrition position stands (2) ioc (5) izomgörcsök (2) izomműködés (2) ízület (4) joints (1) judo (2) kaatsu (1) Kancsendzönga (1) Karakas Hedvig (2) karate (1) karnitin (1) káromkodás (1) katonai (9) Katus Attila (1) kávé (1) kazein (3) kecske (2) kerékpár (1) kiállítás (1) Kőbájker (2) kobalt (2) kodpiszkalo (1) koffein (9) kókler (1) kolin (1) kollagén (1) kolosztrum (2) kondícionálás (1) kondroitin-szulfát (2) konferencia (9) könyv (102) könyvajánló (6) konzultáció (2) koordináció (1) kopás (1) kopaszodás (1) korrupció (5) kosárlabda (1) Kossuth Rádió (1) közérzet (2) kreatin (21) kreatin-nitrát (1) krioterápia (1) kutatás (1) küzdősport (5) L-karnitin (2) labdarúgás (3) labor (1) lakatos péter (1) Lance Armstrong (3) leégés (2) letöltés (75) leucin (2) leucine (2) libidó (1) lowfodmap (1) m4sport.hu (1) macs (21) magaslati edzés (4) Magyar Antidopping Csopor (21) Magyar Diáksport Szövetség (1) Magyar Elhízástudományi Társaság (2) Magyar Sporttudományi Társaság (3) magzat (1) máj (1) májkárosító (1) mák (2) marhafehérje (1) marihuána (1) martial arts (1) Matt Cahill (1) mbsz (1) mdosz (7) megelőzés (2) melanoma (1) mellékhatás (77) metabolomika (2) mikotoxin (1) mikroalga (3) mikrobiom (1) military (1) mlm (1) mob (9) mokka (2) monitoring (1) mountainbike (1) Mountaineering (1) mstt (1) MTSZ (1) multivitamin (2) munkacsoport (1) nanorészecskék (2) nasa (1) nébih (1) Nemzeti Kaja-Kenu és Evezős Olimpiai Központ (2) Nemzeti Kajak-Kenu és Evezős Olimpiai Központban (2) nem szteroid gyulladásgátlók (1) népbetegségek (2) neurotoxicitás (1) nfl (2) nitrát (1) nob (2) nőnap (1) nonszteroid gyulladáscsökkentők (1) nsaid (3) nsf (1) nutrigenomika (4) nutrition (5) obesitologica hungarica (1) oéti (5) okklúziós edzés (1) ökölvívás (3) okostányér (1) oktatás (1) olimpia (69) orvosi (11) oxigénezett víz (3) Oxilofrine (1) OxyElite Pro (1) paleolit (6) pályázat (1) paracetamol (1) paralimpia (10) paralympics (5) parasport (9) paraziták (1) pdf (68) pediatric (2) phelps (2) Phjongcshang (1) pi-víz (1) pistorius (2) politika (4) porc (1) position paper (5) potencia (1) probiotics (2) probiotikum (5) prosthetics (1) protein (10) PyeongChang (1) PyeongChang 2018 (1) quinoa (1) rádió interjú (2) rák (10) ramadan (3) Ramadán (2) receptek (1) regeneráció (6) regeneration (4) rehabilitáció (5) rendelés (1) rendészet (3) riasztás (1) rio (5) Rió 2016 (4) rizs (3) rögbi (1) roid rage (4) rovarok (1) rowing (2) rugby (2) runners diarrhea (2) running (2) s (2) saps (1) scitec nutrition (1) sérülések (105) shoulder impingement (1) side effects (1) Sildenafil (1) smr (1) soccer (2) spartathlon (1) special olimpics (4) spenót (1) spinach (1) sport (122) sportágspecifikus sporttáplálkozás (57) sportágspecifikus táplálkozás (40) sportdietetika (82) sportdietetikus (20) sportélettan (28) sportmedicine (6) sportorvos (34) Sportpszichológia (6) sportsebészet (1) sports dietetics (47) Sports Nutrition for Youth (4) sporttáplálkozás (103) sportteljesítmény (34) sportterápia (7) Strength Training (2) Subacromial pain syndrome (1) suhanj (2) SUHANJ! Fitness (1) surgery (1) szabadidő-sport (6) szabó gyuri bácsi (1) szabó s. andrás (1) szakértő (2) szakkönyv (73) Szegedi Olimpiai Központ (2) szénhidrát (3) szénhidráttöltés (3) szildenafil (2) szívleállás (1) szója (2) szteroidok (24) szusi (1) taekwondo (1) tanácsadás (1) tankönyv (20) táplálkozás (16) táplálkozás biokémia (2) tartalom (4) tartalomjegyzék (2) tata (1) Tatai Olimpiai Központ (2) taurin (3) tbi (7) teacrin (2) team (1) téglajegy (1) tej (6) tejsavó (5) tejtermék (5) téli olimpia (3) teljesítményfokozás (150) teljesítményfokozó sporttáplálkozás (121) teljesítményfokozó team (44) tenger gyümölcsi (1) tenisz (3) tennis (1) tények (1) tények extra (1) terhelésélettan (14) testépítés (8) Testkultúra Műhely (11) testtömegcsökkentő étrend (1) tesztoszteron (12) tesztoszteron emag (1) tesztoszteron fokozók (3) third-party (1) tihanyi andrás (87) TiO2 (1) titán-dioxid (2) tkm (14) TMAO (1) tojás (2) tokyo2020 (2) történelem (6) Tóth Gábor (1) továbbképzés (3) toxikológia (1) trendek (2) triathlon (1) triatlon (7) Triphasic Training (1) trx (1) tűcsere (2) tudomány (149) tv2 (3) tvse (1) új diéta (4) ultrafutás (7) ultramaraton (7) űrhajósok (2) űrutazás (3) úszás (2) úszó OB (1) utazás (1) vadhús (1) vallás (1) vállműtét (1) Várhegyi Márton (2) vas (3) vegan (3) vegán (5) vegetarian (3) vegetáriánus (7) véralvadás (1) verseny (4) vese (5) viagra (1) videó (8) vita (1) vitaminok (2) víz (1) vörös húsok (2) wada (29) webbeteg (1) wellness (2) whey (4) who (2) xenon (1) zene (1) zöld tea (1) zsírszövet (1) β-phenethylamine (2) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Alkohol és sport - Mennyire ártalmas egy sportoló számára az alkoholos italok fogyasztása?

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás 2016.07.19. 15:32

a04440_0c8c7f5e411846b9b16794bc2d420dfd.png

Alkohol és sport - Mennyire ártalmas egy sportoló számára az alkoholos italok fogyasztása?

Az alkohol (etanol, etil-alkohol) fogyasztásának sportteljesítményre gyakorolt hosszú távú hatása egyes kutatók szerint ma még vitatott, de azt bátran kijelenthetjük, hogy a motoros működésre, kognitív funkcióra, edzés és verseny alatti sportteljesítményre gyakorolt ergolitikus = teljesítményrontó hatás alkoholtartalmú italok fogyasztás esetén nem zárható ki. Ezek a győzelem és vereség közötti hajszálvékony eltérést jelentő neurológiai, izomkontrakcióban és reakcióidőben mérhető változásokat a tipikusan alkalmazott mérőmódszerek feltehetően nem mérik. Az sportolókra gyakorolt ártalmak mértékét tekintve a szakirodalomban nagy vélemény eltérések vannak, mivel ennek nagysága valószínűleg sok mérési módszernél nem üti meg a kimutatható szintet. A mozgáskoordináció, döntéshozatal ugyanis nem megítélhető olyan pontossággal két eltérő jellemzőkkel (amelyet a genetika, étrend, edzésterhelés és pszichológiai státus stb. is befolyásol) bíró sportoló versengése során, mint amely szükséges az adott mérések hibahatárát figyelembe véve. Létezhet rendszeres alkoholfogyasztás mellett jól teljesítő sportoló, ez a sportoló azonban alkoholfogyasztás nélkül várhatóan még jobban teljesítene! Sajnos esetenként találkozunk még edzők között is terhelést követő regenerálásra például sörfogyasztást népszerűsítő nézetekkel, de ez ma már szerencsére kikopóban van az élsportból.

Az ergolitikusság oka az alkoholnak glikogén-, valamint fehérjeszintézisre, illetve a kognitív- és motoros funkciókra gyakorolt negatív hatása. Ezek miatt kifejezetten káros lehet egy sportoló számára az alkoholfogyasztás, nem is beszélve az alkohol direkt diureticus (vizelethajtó) hatásáról, amely az ionegyensúlyt is kedvezőtlenül befolyásolhatja, és így közvetve tovább fokozhatja a sérülésveszélyt. A sérülésekből adódó vérzést és a keletkező duzzanatok méretét növelheti az alkohol a bőr vérellátásának (értágító hatás) fokozásán keresztül, ez küzdősportolók számára különösen rizikóssá teheti az italozást. A kognitív funkciók néhány napos romlása önmagában is sérülésekre hajlamosíthat, a fehérjeszintézis gátlása pedig a maximális elérhető regenerációt blokkolja, ráadásul az alkoholbevitel a szervezet tesztoszteronszintjét is huzamosabb ideig csökkentheti egyes vizsgálatok szerint, amely így együtt egy katabolikus, leépüléshez vezető spirált indíthat be. Használata fokozhatja a feszültségoldásra történő alkalmazás kockázatát is, amely elindíthatja a sportolót az alkoholizmus felé vezető úton.

Mindezen ellenérvek miatt az a szakmai álláspontunk, hogy a sportolók életében elsődleges a szigorú alkoholtilalom, amelyet nem szeghet meg egy, például az olimpiára készülő élsportoló.

Ajánlott olvasmányok:

Hogyan szűkíti be tudatunkat az alkohol?
http://egeszsegkulcs.com/home/egeszse3/public_html/betegsegtar/hogyan-szukiti-be-tudatunkat-az-alkohol/

Kép forrása és komolyabb szakirodalom a témáról angolul: http://www.mysportscience.com/?_escaped_fragment_=Alcohol-and-recovery/cjds/56b1d0b00cf2b4e0b6174ba9

További olvasnivaló:

Alcohol and the Male Reproductive System
http://pubs.niaaa.nih.gov/publications/arh25-4/282-287.htm

Több ezer oldal ingyenes olvasnivaló angolul és magyarul sporttudományról és ezen belül sporttáplálkozásról is:
https://www.facebook.com/teljesitmenyfokozo.hu/photos/a.387443794768328.1073741832.386403191539055/570505126462193/?type=3&theater

 

Címkék: edzés tudomány alkohol alcohol sérülések élsport sportteljesítmény ergolyticus sporttáplálkozás tihanyi andrás sportélettan

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/api/trackback/id/tr548901038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.