HTML

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás

------------------------------------------------------- Adatvédelmi információk A teljesítményfokozó (ergogén) sporttáplálkozás* a sport teljesítménycentrikus megközelítésén alapul - szemben a hagyományos egészségmegőrzés-centrikus megközelítéssel. Az ergogén sporttáplálkozási szemléletet képviselem dietetikusként (Tihanyi András) - amely szemléletet a sportágspecifikus sporttáplálkozás alapján ültetem át a gyakorlatba amikor amatőr vagy élsportoló, akár olimpikon sportoló étrendjét és étrend-kiegészítését állítom össze. Célom a magyarországi sporttáplálkozási ismeretek bővítése blogoldalakon, előadások tartásán és más tevékenységeken keresztül. Ezért az egyéni dietetikai tanácsadáson, könyvek és cikkek írásán kívül végzett tevékenységemen túl ebben a tematikus blogban az általam ismert friss és ingyenesen legálisan letölthető, pdf vagy egyéb formátumú sportdietetikai- és edzői szakirodalmakat és kapcsolódó információkat is megismertetem az olvasóimmal. A blogot a Teljesítményfokozó sporttáplálkozás kötet szerzője (Tihanyi András) írja, aki a http://teljesitmenyfokozo.hu/ oldalon vagy http://tihanyiandras.hu/ oldalon elérhető - ezeken az oldalakon külön Adatvédelmi tájékoztató található, a sütik (cookie-k) pedig alapértelmezésben kikapcsolt állapotban vannak! A http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu oldal és a facebook közösségi blogoldal olvasóiról, lájkolóiról adatgyűjtés, adatrögzítés, és más a GDPR hatálya alá tartozó adatkezelés A http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu blog és a facebook közösségi blogoldal kezelője által nem történik. Az oldalon az adatok gyűjtését és kezelését, pl. sütik alkalmazásával a Facebook, a blog.hu oldalon a Facebook, Google, blog.hu (Inda-Labs) és más velük együttműködő cégek végzik. További információkért kérem, olvassa el az alább található adatvédelmi elveket. Amennyiben nem regisztrált Facebook-felhasználó akkor a blogoldal kezelője semmilyen információt nem kap a Facebook-tól az a blogoldalon tett látogatásról, illetve annak használatáról. Ez azokra a Facebook-felhasználókra is vonatkozik, akik csupán információszerzés céljából keresik fel a blogoldalt. Amennyiben követi és\vagy kedveli ezen oldalamat, vagy ezen található képek és posztok valamelyikét: a Facebook hozzáadja a profilját a követőket tartalmazó listához vagy adott kép, illetve poszt lájkolóinak köréhez, és azt a rendelkezésemre bocsátja (látni fogom a lájkolást, megosztást, hozzászólást vagy egyéb nyilvános tevékenységet). A személyes profilokból csak a publikus információkat láthatom. Ezt a saját tartalomra vonatkozó láthatóságot mindenki Facebook-beállításaiban határozhatja meg. Emellett, Facebook-beállításokban (https://www.facebook.com/settings?tab=privacy) arra is lehetőség, hogy kedvelését az olvasó elrejtse, illetve visszavonja a blogoldal követését. Ezt követően a profil többé nem jelenik meg az oldal lájkolóinak listájában. A Facebook követőkkel kapcsolatban statisztikai információkat szolgáltat számomra - a blog.hu pedig napi-heti stb. nézettséget mutat további információk számomra történő átadása nélkül. Ezek névhez nem köthető demográfiai adatok, amelyek pl. az életkorra, nemre, illetve lakóhelyre, vagy a blog.hu-nál az olvasók számára vonatkoznak. Látom például a facebookon, hogy a követők „x” %-a 24 és 34 év közötti férfi. Nincs lehetőségem a statisztikai adatokat a követők profil-adataival összekapcsolni egyik oldalon sem. A blog.hu oldalon a blog.hu rendszerben kommentet író személy email-címe látható a blog kezelője által! A blog.hu és facebook.com adatgyűjtéséről, adatkezeléséről (amelyek a fenti blogoldalakra is vonatkoznak) azok adatvédelmi tájékoztatójában talál információt az érdeklődő: https://blog.hu/adatvedelmi https://hu-hu.facebook.com/privacy/explanation https://www.facebook.com/about/privacy/update/printable https://policies.google.com/?hl=hu *A teljesítményfokozó sporttáplálkozás szemléletének alkalmazása természetesen nem jelent automatikusan garanciát egyénre lebontva a teljesítmény fokozására, ez ugyanis az adott ember aktuális teljesítményétől, egészségi állapotától, benne rejlő genetikai lehetőségektől és még sok más tényezőtől függ! --------------------------------------- Egészségügyi információk: A közölt információk kizárólag ismeretterjesztő és szórakoztató jellegűek. Bármilyen étrendi és edzésbeli változtatás előtt orvossal és dietetikussal konzultálni szükséges! A leírtak nem helyettesíthetik a szakmájában jártas dietetikus és szak-/házi-/sportorvos tanácsát. Nem szolgálnak betegségek kezelése, megelőzése céljára, és nem adnak pontos útmutatást emberek dietetikai ellátásához, vagy bármilyen betegségének vagy fennálló egészségügyi állapotának kezeléséhez. Az fenti információk ellenére történő egyéni, saját felelősségre történő alkalmazásból eredő anyagi veszteségekért, sérülésekért, egészségkárosodásokért, és kedvezőtlen, teljesítményre gyakorolt hatásokért semmilyen nemű és mértékű felelősséget nem vállalok.

Teljesítményfokozó facebook

Címkék

. (1) 2012 (1) 2015 (2) 2016 (4) 2018 (1) aas (5) acetaminophen (1) adaptogén (2) adverse effects (1) aging (1) agysérülés (6) agysorvadás (1) alcohol (1) alkohol (5) allergia (1) amerikaifutball (2) aminosav (2) amputee (1) anabolikus ablak (1) anabolikus izoflavon (1) anabolikus szteroid (8) anémia (2) anemia (2) angol (3) antibiotikum (2) antidoping (16) antidopping (27) antioxidáns (5) antropometria (1) arzén (1) asea (1) asthma (2) Athlete’s Plates (1) athletics (2) atlétika (2) basketball (1) bcaa (2) BEAC (1) Béres-csepp (2) béta-alanin (1) betegségek (3) birkózó (2) Blood Flow Restriction (1) body.builder.hu (1) bodybuilding (3) boksz (1) borsó (2) C-vitamin (3) caffeine (2) cancer (1) carnitine (1) catechin (2) chocolate (2) cholin (2) chondroitine (1) cikk (1) clenbuterol (2) colostrum (2) consensus (1) cordain (1) cordyceps (3) creatin (3) cryotherapy (1) Család-barát magazin (1) csalók (24) csaló napok (1) csecsemő (1) csokoládé (2) csontok (1) cukor (2) curling (1) CXVII. Országos Bajnokság (1) d-Aspartic acid (5) D-aszparaginsav (1) D-vitamin (17) daa (5) depresszió (2) diéta (2) dietetics (16) dietetika (25) dietetikus (10) dmaa (2) doping (18) dopping (79) doppingvétség (13) Dr. Lubics Szilvia (1) Dr. Tóth Barbara (1) drog (6) DrugsBunny (3) Drugs Bunny (2) Dr Demeter Nikolett (1) Dudás Miklós (1) e171 (1) eb (1) ebook (90) edible insects (1) edzés (93) edző (7) edzők (10) edzőtábor (1) edzőterem (1) edző válaszol (1) efsa (1) egcg (2) egészséges táplálkozás (8) egészsésport (1) ehető rovarok (1) ekdiszteroid (4) élelmiszer-kémia (6) élelmiszerbiztonság (1) élelmiszerkémia (5) élelmiszermérnöki (5) élelmiszertoxikológia (1) élelmiszer higiéné (2) életmód (2) ÉLETTAN (1) Elliot Rodger (1) előadás (14) élsport (111) emésztőrendszer (1) encyclopedia (1) endokrinológia (2) energiaital (1) entomofágia (1) epigenetika (1) epo (8) ergolyticus (4) ergometria (1) erőfejlesztés (1) erőss zsolt (1) essna (1) étrend (100) étrend-kiegészítők (163) étrendi időzítés (3) evezés (1) evezősök (1) exercise induced astma (2) extrém (2) extrém sport (3) Fábián István (1) facebook (3) fájdalomcsillapítók (2) Fazekas Róbert (1) fehérje (12) fenetilamin (2) fényképek (1) férgek (1) fertőzések (1) FIFA (1) film (1) fitoterápia (5) fizioterápia (1) fodmap (1) fogyókúra (4) folyadék (1) folyadékfogyasztás (2) fotó (2) (1) funkcionálisélelmiszer (1) futás (7) futas (2) futball (2) futókhasmenése (1) gabona (1) GH (1) gladiátor (1) glukosamine (1) glükózamin (1) gombatoxin (1) gratuláció (1) green tea (1) gyermek (11) gyermeksporttáplálkozás (3) gyilkosság (1) gyógygomba (4) gyógynövény (5) gyógyszerészet (5) gyógytornász (1) Gyömbér Noémi (1) hal (1) halál (60) harc (3) harcművészet (1) hegyi betegségek (2) hegymászás (2) hepatotoxicity (1) herekárosodás (1) HIF-1 (2) himalája (2) hipoxia (5) hirtv (1) hmb (1) homeopátia (1) humor (10) HUNADO (15) hungary (1) hús (2) hypoxic (2) iaaf (1) ibuprofen (1) ibuprofén (1) időskor (4) IGF-I (2) immunmodulálás (12) impingement szindróma (1) index.hu (5) india (1) indoor (1) ingyen (61) ingyenes (98) injuries (1) interjú (29) International Society of Sports Nutrition position stands (2) ioc (3) izomgörcsök (2) izomműködés (2) ízület (4) joints (1) judo (2) kaatsu (1) Kancsendzönga (1) Karakas Hedvig (2) karate (1) karnitin (1) káromkodás (1) katonai (9) Katus Attila (1) kávé (1) kazein (3) kecske (2) kiállítás (1) Kőbájker (2) kobalt (2) kodpiszkalo (1) koffein (9) kókler (1) kolin (1) kollagén (1) kolosztrum (1) kondícionálás (1) kondroitin-szulfát (2) konferencia (9) könyv (102) könyvajánló (6) konzultáció (2) koordináció (1) kopás (1) kopaszodás (1) korrupció (5) kosárlabda (1) Kossuth Rádió (1) közérzet (2) kreatin (21) kreatin-nitrát (1) krioterápia (1) kutatás (1) küzdősport (5) L-karnitin (2) labdarúgás (3) labor (1) lakatos péter (1) Lance Armstrong (3) leégés (2) letöltés (75) leucin (2) leucine (2) libidó (1) lowfodmap (1) m4sport.hu (1) macs (18) magaslati edzés (4) Magyar Antidopping Csopor (18) Magyar Diáksport Szövetség (1) Magyar Elhízástudományi Társaság (2) Magyar Sporttudományi Társaság (3) magzat (1) máj (1) májkárosító (1) mák (2) marhafehérje (1) marihuána (1) martial arts (1) Matt Cahill (1) mbsz (1) mdosz (7) megelőzés (2) melanoma (1) mellékhatás (74) metabolomika (2) mikotoxin (1) mikroalga (3) mikrobiom (1) military (1) mlm (1) mob (9) mokka (2) mountainbike (1) Mountaineering (1) mstt (1) MTSZ (1) multivitamin (2) munkacsoport (1) nanorészecskék (2) nasa (1) nébih (1) Nemzeti Kaja-Kenu és Evezős Olimpiai Központ (2) Nemzeti Kajak-Kenu és Evezős Olimpiai Központban (2) nem szteroid gyulladásgátlók (1) népbetegségek (2) neurotoxicitás (1) nfl (2) nitrát (1) nob (1) nőnap (1) nonszteroid gyulladáscsökkentők (1) nsaid (3) nutrigenomika (4) nutrition (5) obesitologica hungarica (1) oéti (5) okklúziós edzés (1) ökölvívás (3) okostányér (1) oktatás (1) olimpia (67) orvosi (11) oxigénezett víz (3) Oxilofrine (1) OxyElite Pro (1) paleolit (6) pályázat (1) paracetamol (1) paralimpia (8) paralympics (4) parasport (8) paraziták (1) pdf (68) pediatric (2) phelps (2) Phjongcshang (1) pi-víz (1) pistorius (2) politika (4) porc (1) position paper (5) potencia (1) probiotics (2) probiotikum (5) prosthetics (1) protein (10) PyeongChang (1) PyeongChang 2018 (1) rádió interjú (2) rák (10) ramadan (3) Ramadán (2) receptek (1) regeneráció (6) regeneration (4) rehabilitáció (5) rendelés (1) rendészet (3) riasztás (1) rio (5) Rió 2016 (4) rizs (3) rögbi (1) roid rage (4) rovarok (1) rowing (2) rugby (2) runners diarrhea (1) running (1) s (2) saps (1) scitec nutrition (1) sérülések (105) shoulder impingement (1) side effects (1) Sildenafil (1) smr (1) soccer (2) spartathlon (1) special olimpics (3) sport (121) sportágspecifikus sporttáplálkozás (55) sportágspecifikus táplálkozás (37) sportdietetika (78) sportdietetikus (17) sportélettan (26) sportmedicine (4) sportorvos (34) Sportpszichológia (6) sportsebészet (1) sports dietetics (45) Sports Nutrition for Youth (4) sporttáplálkozás (99) sportteljesítmény (32) sportterápia (7) Strength Training (2) Subacromial pain syndrome (1) suhanj (2) SUHANJ! Fitness (1) surgery (1) szabadidő-sport (6) szabó gyuri bácsi (1) szabó s. andrás (1) szakértő (2) szakkönyv (73) Szegedi Olimpiai Központ (2) szénhidrát (2) szénhidráttöltés (2) szildenafil (2) szívleállás (1) szója (2) szteroidok (24) szusi (1) taekwondo (1) tanácsadás (1) tankönyv (20) táplálkozás (15) táplálkozás biokémia (2) tartalom (4) tartalomjegyzék (2) tata (1) Tatai Olimpiai Központ (2) taurin (3) tbi (7) teacrin (2) team (1) téglajegy (1) tej (6) tejsavó (5) tejtermék (5) téli olimpia (3) teljesítményfokozás (148) teljesítményfokozó sporttáplálkozás (119) teljesítményfokozó team (44) tenger gyümölcsi (1) tenisz (3) tennis (1) tények (1) tények extra (1) terhelésélettan (14) testépítés (8) Testkultúra Műhely (11) testtömegcsökkentő étrend (1) tesztoszteron (12) tesztoszteron emag (1) tesztoszteron fokozók (3) tihanyi andrás (84) TiO2 (1) titán-dioxid (2) tkm (14) TMAO (1) tojás (2) történelem (6) Tóth Gábor (1) továbbképzés (3) toxikológia (1) trendek (2) triatlon (6) Triphasic Training (1) trx (1) tűcsere (2) tudomány (147) tv2 (3) tvse (1) új diéta (3) ultrafutás (6) ultramaraton (7) űrhajósok (2) űrutazás (3) úszás (2) úszó OB (1) utazás (1) vadhús (1) vallás (1) vállműtét (1) Várhegyi Márton (1) vas (3) vegan (3) vegán (5) vegetarian (3) vegetáriánus (6) véralvadás (1) verseny (3) vese (5) viagra (1) videó (8) vita (1) vitaminok (2) víz (1) vörös húsok (2) wada (26) webbeteg (1) wellness (2) whey (4) who (2) xenon (1) zene (1) zöld tea (1) zsírszövet (1) β-phenethylamine (2) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Kreatinszedést ajánl az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal (EFSA) az izmosodni vágyó 55 év feletti időseknek? A HMB csökkenti az alultáplált, beteg idősek halálozását?

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás 2016.02.26. 07:57

hqdefault.jpg

Kreatinszedést ajánl az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal (EFSA) az izmosodni vágyó 55 év feletti időseknek? A HMB csökkenti az alultáplált, beteg idősek halálozását?

A kreatin egészséges emberekre gyakorolt lehetséges pozitív hatásairól mi is többször és több helyen írtunk, ahogyan arról is, hogy az idősek számára javasolt étrend is egyre inkább az élsportolók számára javasolt étrendnek felel meg.

"Egy testileg-lelkileg egészséges felnőtt szabadidő-sportolónál viszont például a sportital, a fehérjekészítmények, a kreatin, a HMB (béta-hidroxi-béta-metil-butirát), a béta-alanin és az L-karnitin rendeltetésszerű és laborleletekkel rendszeresen kontrollált használatától nincs okunk elzárkózni."

"A kornak és az egészségi meg a pszichológiai státusnak megfelelő étrendet és étrend-kiegészítést nem lehet eléggé hangsúlyozni. Az idősekre vonatkozó, étrendi ajánlások például a korra jellemző problémák (csontritkulás, neurológiai kórképek, szarkopénia stb.) megelőzése, illetve enyhítése érdekében egyre inkább az élsportolókra jellemző ajánlások felé tolódnak el, szemben a régebbi, inaktív emberekre vonatkozó ajánlásokkal (8,13). Minden valószínűség szerint csak a veseműködés nagymérvű beszűkülése (eGFR < 30 ml/min/1,73 m 2 ) esetén lehet ellenjavallt az inaktív, idős emberek 1,0-1,2 g/ttkg/nap és a fizikailag aktív, idős emberek 1,2-1,5 g/ttkg/ nap mennyiségű fehérje felvétele (12, 14). A korral összefüggésben kialakuló, idegrendszeri elváltozások megelőzésében is szerepe lehet az étrend-kiegészítésnek (ómega-3-zsírsavak [15], kreatin [16]), ugyanakkor nem kizárt, hogy pszichiátriai problémákra is kedvező vagy éppen kedvezőtlen hatást gyakorolhatunk (17, 18). Emellett a gyógyszer-interakciók lehetőségét is figyelembe kell vennünk. Sporttáplálkozási javaslatokat ezért kizárólag a célcsoportra - különös tekintettel a gyermekekre, idősekre, várandós nőkre - vonatkozó ajánlások és a sporttáplálkozás mélyebb ismeretében tehet a dietetikus, különben ártalmakat idézhet elő tevékenységével."

Forrás: ÁLTALÁNOS SPORTTÁPLÁLKOZÁSI SZEMPONTOK EGÉSZSÉGSPORTOLÓK ÉS SZABADIDŐ-SPORTOLÓK SZÁMÁRA, Tihanyi András vállalkozó dietetikus, dr. Várhegyi Márton orvos, Klima Anita vállalkozó dietetikus, Új DIÉTA 2015/2-3, 7-10. oldal
Link: http://teljesitmenyfokozo.hu/pdf/uj_dieta_kismeret.pdf


A HMB-ről is a napokban jött ki egy kutatás, amely szerint javíthatja alultáplált idősek életkilátásait.

Forrás: Readmission and mortality in malnourished, older, hospitalized adults treated with a specialized oral nutritional supplement: A randomized clinical trial, Deutz, Nicolaas E. et al. Clin Nutr. 2016 Feb;35(1):18-26. doi: 10.1016/j.clnu.2015.12.010.
Link: http://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614(15)00348-9/abstract


Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal (EFSA) pedig a napokban jutott arra az álláspontra, hogy az izmosodni vágyó, több hétig heti háromszor rezisztencia (például súlyzós) edzést végző 55 év felettiek izomerejére pozitívan hathat a napi legalább 3 g-os kreatin alkalmazás! Így ha az EFSA nem is ajánl kifejezetten kreatinszedést az idősek számára, de engedélyezi bizonyos egészségre vonatkozó állítások megfogalmazását. Az idősek étrendje tehát egyre inkább hasonlóvá válhat az élsportolók étrendjéhez, pont az idősödéssel gyakran együtt járó kedvezőtlen élettani változások megelőzése érdekében.

-

Természetesen az edzést és az étrend-kiegészítők szedését alapos orvosi kivizsgálás, és sportban járatos dietetikus tanácsadása kell, hogy megelőzze!

Forrás:

Creatine in combination with resistance training and improvement in muscle strength: evaluation of a health claim pursuant to Article 13(5) of Regulation (EC) No 1924/2006 EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA) EJ, APPROVED: 2 February 2016 doi: 10.2903/j.efsa.2016.4400
Link:
http://www.efsa.europa.eu/sites/default/files/scientific_output/files/main_documents/4400.pdf

"Conclusions
On the basis of the data presented, the Panel concludes that:
• The food constituent creatine, which is the subject of the health claim, is sufficiently characterised.
• The claimed effect and the target population proposed by the applicant are ‘improvement of muscle strength/muscle function in individuals above 55 years of age who regularly perform resistance training’. Improvement in muscle strength is a beneficial physiological effect
• A cause and effect relationship has been established between the consumption of creatine in combination with resistance training and improvement in muscle strength.
• The following wording reflects the scientific evidence: ‘daily creatine consumption can enhance the effect of resistance training on muscle strength in adults over the age of 55’.
• In order to obtain the claimed effect, 3 g of creatine should be consumed daily in conjunction with a resistance training which allows an increase in the workload overtime. Resistance training should be performed at least three times per week for several weeks, at an intensity of at least 65–75% of one repetition maximum. The target population is adults over the age of 55, who are engaged in regular resistance training."

Korábbi kreatin-EFSA anyag:
http://www.efsa.europa.eu/sites/default/files/scientific_output/files/main_documents/2303.pdf

További tudnivalók a kreatinról angolul és magyarul:
https://www.facebook.com/386403191539055/photos/a.387443794768328.1073741832.386403191539055/521015851411121/?type=3&theater

További több ezer oldal sporttáplálkozási információ angolul és magyarul:
https://www.facebook.com/386403191539055/photos/a.387443794768328.1073741832.386403191539055/520452291467477/?type=3&theater


Az EFSA-ról és az egészségre vonatkozó állításokról néhány információ:
A tápanyag-összetételre és egészségre vonatkozó pontos és bizonyítékokon alapuló állítások
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=URISERV%3Al21306

A tápanyag-összetételre és egészségre vonatkozó pontos és bizonyítékokon alapuló állítások
http://www.oeti.hu/?m1id=7&m2id=78

Címkék: halál edzés tudomány kreatin étrend sérülések időskor aging étrend-kiegészítők sporttáplálkozás teljesítményfokozó sporttáplálkozás creatin

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/api/trackback/id/tr288420494

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.