HTML

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás

------------------------------------------------------- Adatvédelmi információk A teljesítményfokozó (ergogén) sporttáplálkozás* a sport teljesítménycentrikus megközelítésén alapul - szemben a hagyományos egészségmegőrzés-centrikus megközelítéssel. Az ergogén sporttáplálkozási szemléletet képviselem dietetikusként (Tihanyi András) - amely szemléletet a sportágspecifikus sporttáplálkozás alapján ültetem át a gyakorlatba amikor amatőr vagy élsportoló, akár olimpikon sportoló étrendjét és étrend-kiegészítését állítom össze. Célom a magyarországi sporttáplálkozási ismeretek bővítése blogoldalakon, előadások tartásán és más tevékenységeken keresztül. Ezért az egyéni dietetikai tanácsadáson, könyvek és cikkek írásán kívül végzett tevékenységemen túl ebben a tematikus blogban az általam ismert friss és ingyenesen legálisan letölthető, pdf vagy egyéb formátumú sportdietetikai- és edzői szakirodalmakat és kapcsolódó információkat is megismertetem az olvasóimmal. A blogot a Teljesítményfokozó sporttáplálkozás kötet szerzője (Tihanyi András) írja, aki a http://teljesitmenyfokozo.hu/ oldalon vagy http://tihanyiandras.hu/ oldalon elérhető - ezeken az oldalakon külön Adatvédelmi tájékoztató található, a sütik (cookie-k) pedig alapértelmezésben kikapcsolt állapotban vannak! A http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu oldal és a facebook közösségi blogoldal olvasóiról, lájkolóiról adatgyűjtés, adatrögzítés, és más a GDPR hatálya alá tartozó adatkezelés A http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu blog és a facebook közösségi blogoldal kezelője által nem történik. Az oldalon az adatok gyűjtését és kezelését, pl. sütik alkalmazásával a Facebook, a blog.hu oldalon a Facebook, Google, blog.hu (Inda-Labs) és más velük együttműködő cégek végzik. További információkért kérem, olvassa el az alább található adatvédelmi elveket. Amennyiben nem regisztrált Facebook-felhasználó akkor a blogoldal kezelője semmilyen információt nem kap a Facebook-tól az a blogoldalon tett látogatásról, illetve annak használatáról. Ez azokra a Facebook-felhasználókra is vonatkozik, akik csupán információszerzés céljából keresik fel a blogoldalt. Amennyiben követi és\vagy kedveli ezen oldalamat, vagy ezen található képek és posztok valamelyikét: a Facebook hozzáadja a profilját a követőket tartalmazó listához vagy adott kép, illetve poszt lájkolóinak köréhez, és azt a rendelkezésemre bocsátja (látni fogom a lájkolást, megosztást, hozzászólást vagy egyéb nyilvános tevékenységet). A személyes profilokból csak a publikus információkat láthatom. Ezt a saját tartalomra vonatkozó láthatóságot mindenki Facebook-beállításaiban határozhatja meg. Emellett, Facebook-beállításokban (https://www.facebook.com/settings?tab=privacy) arra is lehetőség, hogy kedvelését az olvasó elrejtse, illetve visszavonja a blogoldal követését. Ezt követően a profil többé nem jelenik meg az oldal lájkolóinak listájában. A Facebook követőkkel kapcsolatban statisztikai információkat szolgáltat számomra - a blog.hu pedig napi-heti stb. nézettséget mutat további információk számomra történő átadása nélkül. Ezek névhez nem köthető demográfiai adatok, amelyek pl. az életkorra, nemre, illetve lakóhelyre, vagy a blog.hu-nál az olvasók számára vonatkoznak. Látom például a facebookon, hogy a követők „x” %-a 24 és 34 év közötti férfi. Nincs lehetőségem a statisztikai adatokat a követők profil-adataival összekapcsolni egyik oldalon sem. A blog.hu oldalon a blog.hu rendszerben kommentet író személy email-címe látható a blog kezelője által! A blog.hu és facebook.com adatgyűjtéséről, adatkezeléséről (amelyek a fenti blogoldalakra is vonatkoznak) azok adatvédelmi tájékoztatójában talál információt az érdeklődő: https://blog.hu/adatvedelmi https://hu-hu.facebook.com/privacy/explanation https://www.facebook.com/about/privacy/update/printable https://policies.google.com/?hl=hu *A teljesítményfokozó sporttáplálkozás szemléletének alkalmazása természetesen nem jelent automatikusan garanciát egyénre lebontva a teljesítmény fokozására, ez ugyanis az adott ember aktuális teljesítményétől, egészségi állapotától, benne rejlő genetikai lehetőségektől és még sok más tényezőtől függ! --------------------------------------- Egészségügyi információk: A közölt információk kizárólag ismeretterjesztő és szórakoztató jellegűek. Bármilyen étrendi és edzésbeli változtatás előtt orvossal és dietetikussal konzultálni szükséges! A leírtak nem helyettesíthetik a szakmájában jártas dietetikus és szak-/házi-/sportorvos tanácsát. Nem szolgálnak betegségek kezelése, megelőzése céljára, és nem adnak pontos útmutatást emberek dietetikai ellátásához, vagy bármilyen betegségének vagy fennálló egészségügyi állapotának kezeléséhez. Az fenti információk ellenére történő egyéni, saját felelősségre történő alkalmazásból eredő anyagi veszteségekért, sérülésekért, egészségkárosodásokért, és kedvezőtlen, teljesítményre gyakorolt hatásokért semmilyen nemű és mértékű felelősséget nem vállalok.

Teljesítményfokozó facebook

Címkék

. (1) 2012 (1) 2015 (2) 2016 (4) 2018 (1) aas (5) acetaminophen (1) adaptogén (3) adverse effects (1) aging (1) agysérülés (6) agysorvadás (1) alcohol (1) alkohol (5) allergia (1) állóképességi (1) amerikaifutball (2) aminosav (2) amputee (1) anabolikus ablak (1) anabolikus izoflavon (1) anabolikus szteroid (8) anémia (2) anemia (2) angol (3) antibiotikum (2) antidoping (19) antidopping (29) antioxidáns (5) antropometria (1) arzén (1) asea (1) asthma (2) Athlete’s Plates (1) athletics (2) atlétika (2) basketball (1) bcaa (2) BEAC (1) Béres-csepp (2) béta-alanin (1) betegségek (3) birkózó (2) Blood Flow Restriction (1) body.builder.hu (1) bodybuilding (3) boksz (1) borsó (2) bscg (1) C-vitamin (3) caffeine (2) cancer (1) carnitine (1) catechin (2) chocolate (2) cholin (2) chondroitine (1) cikk (1) clean sport (1) clenbuterol (2) colostrum (2) consensus (1) cordain (1) cordyceps (3) creatin (3) cryotherapy (1) Család-barát magazin (1) csalók (24) csaló napok (1) csecsemő (1) csokoládé (2) csontok (1) cukor (2) curling (1) CXVII. Országos Bajnokság (1) cycling (1) d-Aspartic acid (5) D-aszparaginsav (1) D-vitamin (17) daa (5) depresszió (2) diéta (2) dietetics (17) dietetika (28) dietetikus (11) dmaa (2) doping (21) dopping (82) doppingvétség (15) Dr. Lubics Szilvia (1) Dr. Tóth Barbara (1) drog (6) DrugsBunny (3) Drugs Bunny (2) Dr Demeter Nikolett (1) Dudás Miklós (1) e171 (1) eb (1) ebook (90) ecdysterone (3) edible insects (1) edzés (94) edző (7) edzők (10) edzőtábor (1) edzőterem (1) edző válaszol (1) efsa (1) egcg (2) egészséges táplálkozás (8) egészsésport (1) ehető rovarok (1) ekdiszteroid (7) ekdizon (3) élelmiszer-kémia (6) élelmiszerbiztonság (3) élelmiszerkémia (5) élelmiszermérnöki (6) élelmiszertoxikológia (2) élelmiszer higiéné (2) életmód (2) ÉLETTAN (1) Elliot Rodger (1) előadás (14) élsport (112) emésztőrendszer (1) encyclopedia (1) endokrinológia (2) endurance (1) energiaital (1) entomofágia (1) epigenetika (1) epo (8) ergolyticus (4) ergometria (1) erőfejlesztés (1) erőss zsolt (1) essna (1) étrend (101) étrend-kiegészítők (167) étrendi időzítés (3) evezés (1) evezősök (1) exercise induced astma (2) extrém (2) extrém sport (3) Fábián István (1) facebook (3) fájdalomcsillapítók (2) Fazekas Róbert (1) fehérje (12) fenetilamin (2) fényképek (1) férgek (1) fertőzések (1) FIFA (1) film (1) fitoterápia (6) fizioterápia (1) fodmap (1) fogyókúra (4) folyadék (1) folyadékfogyasztás (2) fotó (2) (1) funkcionálisélelmiszer (1) futás (7) futas (2) futball (2) futókhasmenése (1) gabona (1) GH (1) gladiátor (1) glukosamine (1) glükózamin (1) gombatoxin (1) gratuláció (1) green tea (1) gyermek (11) gyermeksporttáplálkozás (3) gyilkosság (1) gyógygomba (4) gyógynövény (5) gyógyszerészet (5) gyógytornász (1) Gyömbér Noémi (1) hal (1) halál (60) harc (3) harcművészet (1) hegyi betegségek (2) hegymászás (2) hepatotoxicity (1) herekárosodás (1) HIF-1 (2) himalája (2) hipoxia (5) hirtv (1) hmb (1) homeopátia (1) humor (10) HUNADO (18) hungary (3) hús (2) hypoxic (2) iaaf (1) ibuprofen (1) ibuprofén (1) időskor (4) IGF-I (2) immunmodulálás (12) impingement szindróma (1) index.hu (5) india (1) indoor (1) informed sport (1) ingyen (61) ingyenes (98) injuries (1) interjú (29) International Society of Sports Nutrition position stands (2) ioc (5) izomgörcsök (2) izomműködés (2) ízület (4) joints (1) judo (2) kaatsu (1) Kancsendzönga (1) Karakas Hedvig (2) karate (1) karnitin (1) káromkodás (1) katonai (9) Katus Attila (1) kávé (1) kazein (3) kecske (2) kerékpár (1) kiállítás (1) Kőbájker (2) kobalt (2) kodpiszkalo (1) koffein (9) kókler (1) kolin (1) kollagén (1) kolosztrum (2) kondícionálás (1) kondroitin-szulfát (2) konferencia (9) könyv (102) könyvajánló (6) konzultáció (2) koordináció (1) kopás (1) kopaszodás (1) korrupció (5) kosárlabda (1) Kossuth Rádió (1) közérzet (2) kreatin (21) kreatin-nitrát (1) krioterápia (1) kutatás (1) küzdősport (5) L-karnitin (2) labdarúgás (3) labor (1) lakatos péter (1) Lance Armstrong (3) leégés (2) letöltés (75) leucin (2) leucine (2) libidó (1) lowfodmap (1) m4sport.hu (1) macs (21) magaslati edzés (4) Magyar Antidopping Csopor (21) Magyar Diáksport Szövetség (1) Magyar Elhízástudományi Társaság (2) Magyar Sporttudományi Társaság (3) magzat (1) máj (1) májkárosító (1) mák (2) marhafehérje (1) marihuána (1) martial arts (1) Matt Cahill (1) mbsz (1) mdosz (7) megelőzés (2) melanoma (1) mellékhatás (77) metabolomika (2) mikotoxin (1) mikroalga (3) mikrobiom (1) military (1) mlm (1) mob (9) mokka (2) monitoring (1) mountainbike (1) Mountaineering (1) mstt (1) MTSZ (1) multivitamin (2) munkacsoport (1) nanorészecskék (2) nasa (1) nébih (1) Nemzeti Kaja-Kenu és Evezős Olimpiai Központ (2) Nemzeti Kajak-Kenu és Evezős Olimpiai Központban (2) nem szteroid gyulladásgátlók (1) népbetegségek (2) neurotoxicitás (1) nfl (2) nitrát (1) nob (2) nőnap (1) nonszteroid gyulladáscsökkentők (1) nsaid (3) nsf (1) nutrigenomika (4) nutrition (5) obesitologica hungarica (1) oéti (5) okklúziós edzés (1) ökölvívás (3) okostányér (1) oktatás (1) olimpia (69) orvosi (11) oxigénezett víz (3) Oxilofrine (1) OxyElite Pro (1) paleolit (6) pályázat (1) paracetamol (1) paralimpia (10) paralympics (5) parasport (9) paraziták (1) pdf (68) pediatric (2) phelps (2) Phjongcshang (1) pi-víz (1) pistorius (2) politika (4) porc (1) position paper (5) potencia (1) probiotics (2) probiotikum (5) prosthetics (1) protein (10) PyeongChang (1) PyeongChang 2018 (1) quinoa (1) rádió interjú (2) rák (10) ramadan (3) Ramadán (2) receptek (1) regeneráció (6) regeneration (4) rehabilitáció (5) rendelés (1) rendészet (3) riasztás (1) rio (5) Rió 2016 (4) rizs (3) rögbi (1) roid rage (4) rovarok (1) rowing (2) rugby (2) runners diarrhea (2) running (2) s (2) saps (1) scitec nutrition (1) sérülések (105) shoulder impingement (1) side effects (1) Sildenafil (1) smr (1) soccer (2) spartathlon (1) special olimpics (4) spenót (1) spinach (1) sport (122) sportágspecifikus sporttáplálkozás (57) sportágspecifikus táplálkozás (40) sportdietetika (82) sportdietetikus (20) sportélettan (28) sportmedicine (6) sportorvos (34) Sportpszichológia (6) sportsebészet (1) sports dietetics (47) Sports Nutrition for Youth (4) sporttáplálkozás (103) sportteljesítmény (34) sportterápia (7) Strength Training (2) Subacromial pain syndrome (1) suhanj (2) SUHANJ! Fitness (1) surgery (1) szabadidő-sport (6) szabó gyuri bácsi (1) szabó s. andrás (1) szakértő (2) szakkönyv (73) Szegedi Olimpiai Központ (2) szénhidrát (3) szénhidráttöltés (3) szildenafil (2) szívleállás (1) szója (2) szteroidok (24) szusi (1) taekwondo (1) tanácsadás (1) tankönyv (20) táplálkozás (16) táplálkozás biokémia (2) tartalom (4) tartalomjegyzék (2) tata (1) Tatai Olimpiai Központ (2) taurin (3) tbi (7) teacrin (2) team (1) téglajegy (1) tej (6) tejsavó (5) tejtermék (5) téli olimpia (3) teljesítményfokozás (150) teljesítményfokozó sporttáplálkozás (121) teljesítményfokozó team (44) tenger gyümölcsi (1) tenisz (3) tennis (1) tények (1) tények extra (1) terhelésélettan (14) testépítés (8) Testkultúra Műhely (11) testtömegcsökkentő étrend (1) tesztoszteron (12) tesztoszteron emag (1) tesztoszteron fokozók (3) third-party (1) tihanyi andrás (87) TiO2 (1) titán-dioxid (2) tkm (14) TMAO (1) tojás (2) tokyo2020 (2) történelem (6) Tóth Gábor (1) továbbképzés (3) toxikológia (1) trendek (2) triathlon (1) triatlon (7) Triphasic Training (1) trx (1) tűcsere (2) tudomány (149) tv2 (3) tvse (1) új diéta (4) ultrafutás (7) ultramaraton (7) űrhajósok (2) űrutazás (3) úszás (2) úszó OB (1) utazás (1) vadhús (1) vallás (1) vállműtét (1) Várhegyi Márton (2) vas (3) vegan (3) vegán (5) vegetarian (3) vegetáriánus (7) véralvadás (1) verseny (4) vese (5) viagra (1) videó (8) vita (1) vitaminok (2) víz (1) vörös húsok (2) wada (29) webbeteg (1) wellness (2) whey (4) who (2) xenon (1) zene (1) zöld tea (1) zsírszövet (1) β-phenethylamine (2) Címkefelhő

Utolsó kommentek

A DAA után a D-Aspartic Acid & n-Methyl-d-Aspartic Acid kombináció is megbukott!

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás 2014.08.09. 12:51

daa2.JPG

Újra aktuális - A DAA után az azonos mechanizmuson keresztül működő D-Aspartic Acid & n-Methyl-d-Aspartic Acid kombinált tesztoszteronfokozó is megbukott. 


Ahogyan azt már a Teljesítményfokozó sporttáplálkozás kötetben 2012-ben leírtuk, teljesítményfokozó hatás a DAA-tól nem várható (75.oldal). 

Forrás:
J Sports Sci Med. 2014 Jan 20;13(1):192-9.
Heavy Resistance Training and Supplementation With the Alleged Testosterone Booster Nmda has No Effect on Body Composition, Muscle Performance, and Serum Hormones Associated With the Hypothalamo-Pituitary-Gonadal Axis in Resistance-Trained Males.
Willoughby DS, Spillane M, Schwarz N.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3918557/pdf/jssm-13-192.pdf

Korábbi anyag:

Elbukott a DAA? Normál teszto koncentrációnál nincs igazolt tesztoszteron-emelő hatás!

Az utóbbi évek egyik legnépszerűbb kiegészítője a természetes és kockázatmentes teszto-szint emelést ígérő D-amino kiegészítő, a DAA. Erről azt kell tudnunk, hogy az emberi szervezet fehérjéi kizárólag L-aminosavakból állnak, D-aminosavak főként a baktériumok sejtfalában, illetve egyesek tokjában találhatóak meg, D-aminosavak azonban táplálékainkban is előfordulnak.

A D-aminosavak ugyan élelmiszereinkben természetes eredetűek is lehetnek ám a tartós lúgos és hőkezelés, hidrolízis szintjüket ritkán extrém mértékben is megemelheti az élelmiszerekben, így akár csecsemőtápszerekben vagy fogyókúrás (testtömegcsökkentő) diétában felhasználható készítményekben. Ezen vegyületeket képesek vagyunk lebontani, ám ennek mértéke korlátozott. Az eredmény a állatokban a növekedés visszamaradása, vesetoxicitás is lehet. Doppingcélú alkalmazásuk sem zárható ki: a karboxipeptidáz-A gátlása opioid vegyületek lebontását blokkolhatja az agyban és a gerincvelőben (fájdalomérzet manipulálása). 

Ahogyan azt a Teljesítményfokozó sporttáplálkozás kötetben már 2012-ben megírtuk, a D-aminosavak teljesítményfokozást célzó alkalmazásának lehetősége mellett szól a D-aszparaginsav tesztoszteronszintre gyakorolt befolyása is, ez azonban FELTEHETŐEN NEM ERGOGÉN NEM TELJESÍTMÉNYFOKOZÓ) HATÁSÚ. 

Ennek egyszerű magyarázata, hogy - mint azt az anabolikus androgén szteroidok kutatásaiból tudjuk - a tesztoszteron szintjének emelése csak az élettaninál jóval magasabb szintnél válthatna ki ilyen hatást. A könyvben leírtak szerint a kognitív funkciókra, emlékek raktározására állatkísérletek adatai alapján kedvezően hathat, biztonságos alkalmazási protokollja ellenben még pontosan NEM feltárt.

A miosztatinblokkolókat leleplező és számos sporttáplálkozási könyv szerzőjeként ismert Darryn S. Willoughby ismét belenyúlt a forróba: ezúttal a DAA (D-aszparaginsav) hatásosságának témáját szemelte ki.

A DAA a D-Aspartic Acid, azaz a D-aszpartát/D-aszparaginsav rövidítése. Az aszparaginsav egy aminosav. Normálisan a legtöbb fehérjében előfordul, azonban nem D-aszparaginsav, hanem L-aszparaginsav formájában. A DAA korábbi, alacsony tesztoszteronszintű embereken végzett vizsgálatok alapján a tesztoszteron szintézis hármas tengelyének mindhárom szintjére pozitív hatással van: fokozza mind a GnRH, az LH és a tesztoszteron termelést is. Amint azt több helyen olvashatjuk a herékben az LH hatására fokozódik a Leydig-sejtek tesztoszteron termelése, a DAA pedig állítólag segíti a herék koleszterin felvételét és a koleszterin tesztoszteronná alakulását. A DAA tehát nemcsak serkenti a herék tesztoszteron termelését, de néhány eredmény alapján fokozza a herék "alapanyag ellátását is".

Darryn S. Willoughby és Brian Leutholtz most 20 edzett embert (megfelelően kontrollált módon) vizsgálva napi 3 g DAA és rezisztencia edzés (heti 4 edzés) kombinációját 28 napig alkalmazva úgy találták, hogy a normál felső sávjában lévő tesztoszteron-szinttel rendelkező sportolóknál (alanyok) a kiegészítés NEM változtatott számottevően a tesztoszteron (szabad és kötött) vagy az LH, GnRH, ösztradiol szintjén! A DAA nem változtatott a tesztoszteron szintjén még 20-30%-ot sem! A két csoport eredményei között egészen apró az eltérés. A vázizomzatra sem volt kimutatható semmilyen hatás. A kutatás ennél izgalmasabb kérdéseket is feszeget a hatásmechanizmus tekintetében, ennek részletezését azonban itt mellőznénk. Az egyetlen dolog ami a kutatás ellen szól - a kutatók véleménye szerint - az a résztvevők kis száma.

Jelenleg azt mondhatjuk, hogy a DAA hatásossága normál, eddig biztonságosnak talált dózisok alkalmazása mellett legfeljebb az eleve alacsony férfihormon-szinttel rendelkező férfiaknak lehet valamennyire hatásos. A DAA helyett a legtöbb sportolónak érdemesebb inkább az alap kiegészítőkre költenie a pénzét.

Forrás:
Willoughby DS, Leutholtz B. d-Aspartic acid supplementation combined with 28 days of heavy resistance training has no effect on body composition, muscle strength, and serum hormones associated with the hypothalamo-pituitary-gonadal axis in resistance-trained men. Nutrition Research,http://dx.doi.org/10.1016/j.nutres.2013.07.010

konyvuj.jpg

 

 

Címkék: sport tudomány tesztoszteron csalók szteroidok étrend-kiegészítők daa d-Aspartic acid

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/api/trackback/id/tr436589781

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.