HTML

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás

------------------------------------------------------- Adatvédelmi információk A teljesítményfokozó (ergogén) sporttáplálkozás* a sport teljesítménycentrikus megközelítésén alapul - szemben a hagyományos egészségmegőrzés-centrikus megközelítéssel. Az ergogén sporttáplálkozási szemléletet képviselem dietetikusként (Tihanyi András) - amely szemléletet a sportágspecifikus sporttáplálkozás alapján ültetem át a gyakorlatba amikor amatőr vagy élsportoló, akár olimpikon sportoló étrendjét és étrend-kiegészítését állítom össze. Célom a magyarországi sporttáplálkozási ismeretek bővítése blogoldalakon, előadások tartásán és más tevékenységeken keresztül. Ezért az egyéni dietetikai tanácsadáson, könyvek és cikkek írásán kívül végzett tevékenységemen túl ebben a tematikus blogban az általam ismert friss és ingyenesen legálisan letölthető, pdf vagy egyéb formátumú sportdietetikai- és edzői szakirodalmakat és kapcsolódó információkat is megismertetem az olvasóimmal. A blogot a Teljesítményfokozó sporttáplálkozás kötet szerzője (Tihanyi András) írja, aki a http://teljesitmenyfokozo.hu/ oldalon vagy http://tihanyiandras.hu/ oldalon elérhető - ezeken az oldalakon külön Adatvédelmi tájékoztató található, a sütik (cookie-k) pedig alapértelmezésben kikapcsolt állapotban vannak! A http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu oldal és a facebook közösségi blogoldal olvasóiról, lájkolóiról adatgyűjtés, adatrögzítés, és más a GDPR hatálya alá tartozó adatkezelés A http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu blog és a facebook közösségi blogoldal kezelője által nem történik. Az oldalon az adatok gyűjtését és kezelését, pl. sütik alkalmazásával a Facebook, a blog.hu oldalon a Facebook, Google, blog.hu (Inda-Labs) és más velük együttműködő cégek végzik. További információkért kérem, olvassa el az alább található adatvédelmi elveket. Amennyiben nem regisztrált Facebook-felhasználó akkor a blogoldal kezelője semmilyen információt nem kap a Facebook-tól az a blogoldalon tett látogatásról, illetve annak használatáról. Ez azokra a Facebook-felhasználókra is vonatkozik, akik csupán információszerzés céljából keresik fel a blogoldalt. Amennyiben követi és\vagy kedveli ezen oldalamat, vagy ezen található képek és posztok valamelyikét: a Facebook hozzáadja a profilját a követőket tartalmazó listához vagy adott kép, illetve poszt lájkolóinak köréhez, és azt a rendelkezésemre bocsátja (látni fogom a lájkolást, megosztást, hozzászólást vagy egyéb nyilvános tevékenységet). A személyes profilokból csak a publikus információkat láthatom. Ezt a saját tartalomra vonatkozó láthatóságot mindenki Facebook-beállításaiban határozhatja meg. Emellett, Facebook-beállításokban (https://www.facebook.com/settings?tab=privacy) arra is lehetőség, hogy kedvelését az olvasó elrejtse, illetve visszavonja a blogoldal követését. Ezt követően a profil többé nem jelenik meg az oldal lájkolóinak listájában. A Facebook követőkkel kapcsolatban statisztikai információkat szolgáltat számomra - a blog.hu pedig napi-heti stb. nézettséget mutat további információk számomra történő átadása nélkül. Ezek névhez nem köthető demográfiai adatok, amelyek pl. az életkorra, nemre, illetve lakóhelyre, vagy a blog.hu-nál az olvasók számára vonatkoznak. Látom például a facebookon, hogy a követők „x” %-a 24 és 34 év közötti férfi. Nincs lehetőségem a statisztikai adatokat a követők profil-adataival összekapcsolni egyik oldalon sem. A blog.hu oldalon a blog.hu rendszerben kommentet író személy email-címe látható a blog kezelője által! A blog.hu és facebook.com adatgyűjtéséről, adatkezeléséről (amelyek a fenti blogoldalakra is vonatkoznak) azok adatvédelmi tájékoztatójában talál információt az érdeklődő: https://blog.hu/adatvedelmi https://hu-hu.facebook.com/privacy/explanation https://www.facebook.com/about/privacy/update/printable https://policies.google.com/?hl=hu *A teljesítményfokozó sporttáplálkozás szemléletének alkalmazása természetesen nem jelent automatikusan garanciát egyénre lebontva a teljesítmény fokozására, ez ugyanis az adott ember aktuális teljesítményétől, egészségi állapotától, benne rejlő genetikai lehetőségektől és még sok más tényezőtől függ!

Teljesítményfokozó facebook

Címkék

. (1) 2012 (1) 2015 (2) 2016 (4) 2018 (1) aas (1) acetaminophen (1) adaptogén (2) aging (1) agysérülés (6) agysorvadás (1) alcohol (1) alkohol (5) amerikaifutball (2) aminosav (1) amputee (1) anabolikus izoflavon (1) anabolikus szteroid (4) angol (3) antibiotikum (2) antidoping (9) antidopping (20) antioxidáns (5) antropometria (1) arzén (1) asea (1) asthma (2) Athlete’s Plates (1) athletics (2) atlétika (2) basketball (1) bcaa (1) BEAC (1) Béres-csepp (2) béta-alanin (1) betegségek (3) birkózó (2) Blood Flow Restriction (1) body.builder.hu (1) bodybuilding (3) boksz (1) borsó (1) C-vitamin (3) caffeine (2) cancer (1) carnitine (1) catechin (2) chocolate (2) cholin (2) cikk (1) clenbuterol (2) colostrum (2) consensus (1) cordain (1) cordyceps (3) creatin (3) cryotherapy (1) Család-barát magazin (1) csalók (24) csaló napok (1) csecsemő (1) csokoládé (2) csontok (1) cukor (2) curling (1) CXVII. Országos Bajnokság (1) d-Aspartic acid (5) D-aszparaginsav (1) D-vitamin (17) daa (5) depresszió (2) diéta (2) dietetics (16) dietetika (25) dietetikus (10) dmaa (2) doping (15) dopping (72) doppingvétség (8) Dr. Lubics Szilvia (1) Dr. Tóth Barbara (1) drog (6) DrugsBunny (3) Drugs Bunny (2) Dr Demeter Nikolett (1) Dudás Miklós (1) e171 (1) eb (1) ebook (90) edible insects (1) edzés (84) edző (7) edzők (10) edzőtábor (1) edzőterem (1) edző válaszol (1) efsa (1) egcg (2) egészséges táplálkozás (8) egészsésport (1) ehető rovarok (1) ekdiszteroid (3) élelmiszer-kémia (6) élelmiszerbiztonság (1) élelmiszerkémia (5) élelmiszermérnöki (5) élelmiszertoxikológia (1) élelmiszer higiéné (2) életmód (2) ÉLETTAN (1) Elliot Rodger (1) előadás (14) élsport (100) emésztőrendszer (1) encyclopedia (1) endokrinológia (2) energiaital (1) entomofágia (1) epigenetika (1) epo (8) ergolyticus (4) ergometria (1) erőfejlesztés (1) erőss zsolt (1) essna (1) étrend (92) étrend-kiegészítők (153) étrendi időzítés (3) evezés (1) evezősök (1) exercise induced astma (2) extrém (2) extrém sport (3) Fábián István (1) facebook (3) fájdalomcsillapítók (2) Fazekas Róbert (1) fehérje (11) fenetilamin (2) fényképek (1) férgek (1) fertőzések (1) FIFA (1) film (1) fitoterápia (5) fizioterápia (1) fogyókúra (4) folyadék (1) folyadékfogyasztás (2) fotó (2) (1) funkcionálisélelmiszer (1) futás (3) futball (2) gabona (1) gladiátor (1) gombatoxin (1) gratuláció (1) green tea (1) gyermek (11) gyermeksporttáplálkozás (3) gyilkosság (1) gyógygomba (4) gyógynövény (5) gyógyszerészet (5) gyógytornász (1) Gyömbér Noémi (1) hal (1) halál (55) harc (3) harcművészet (1) hegyi betegségek (2) hegymászás (2) hepatotoxicity (1) herekárosodás (1) HIF-1 (2) himalája (2) hipoxia (5) hirtv (1) hmb (1) homeopátia (1) humor (9) HUNADO (11) hungary (1) hús (2) hypoxic (2) iaaf (1) ibuprofen (1) ibuprofén (1) időskor (4) IGF-I (2) immunmodulálás (12) index.hu (5) india (1) indoor (1) ingyen (61) ingyenes (98) interjú (29) International Society of Sports Nutrition position stands (2) ioc (3) izomgörcsök (2) izomműködés (2) ízület (3) judo (2) kaatsu (1) Kancsendzönga (1) Karakas Hedvig (2) karate (1) karnitin (1) katonai (9) Katus Attila (1) kávé (1) kazein (2) kecske (2) kiállítás (1) Kőbájker (2) kobalt (2) kodpiszkalo (1) koffein (9) kókler (1) kolin (1) kollagén (1) kolosztrum (1) kondícionálás (1) kondroitin-szulfát (1) konferencia (8) könyv (102) könyvajánló (6) konzultáció (2) koordináció (1) kopás (1) kopaszodás (1) korrupció (5) kosárlabda (1) Kossuth Rádió (1) közérzet (2) kreatin (20) kreatin-nitrát (1) krioterápia (1) kutatás (1) küzdősport (5) L-karnitin (2) labdarúgás (3) lakatos péter (1) Lance Armstrong (3) leégés (2) letöltés (74) leucin (1) leucine (1) libidó (1) m4sport.hu (1) macs (13) magaslati edzés (4) Magyar Antidopping Csopor (14) Magyar Diáksport Szövetség (1) Magyar Elhízástudományi Társaság (2) Magyar Sporttudományi Társaság (3) magzat (1) máj (1) májkárosító (1) mák (1) marhafehérje (1) marihuána (1) martial arts (1) Matt Cahill (1) mbsz (1) mdosz (7) megelőzés (2) melanoma (1) mellékhatás (66) metabolomika (2) mikotoxin (1) mikroalga (3) mikrobiom (1) military (1) mlm (1) mob (9) mokka (2) mountainbike (1) Mountaineering (1) mstt (1) MTSZ (1) multivitamin (2) munkacsoport (1) nanorészecskék (2) nasa (1) nébih (1) Nemzeti Kaja-Kenu és Evezős Olimpiai Központ (2) Nemzeti Kajak-Kenu és Evezős Olimpiai Központban (2) nem szteroid gyulladásgátlók (1) népbetegségek (2) neurotoxicitás (1) nfl (2) nitrát (1) nob (1) nőnap (1) nonszteroid gyulladáscsökkentők (1) nsaid (3) nutrigenomika (4) nutrition (5) obesitologica hungarica (1) oéti (5) okklúziós edzés (1) ökölvívás (3) okostányér (1) oktatás (1) olimpia (63) orvosi (11) oxigénezett víz (3) Oxilofrine (1) OxyElite Pro (1) paleolit (6) pályázat (1) paracetamol (1) paralimpia (8) paralympics (4) parasport (8) paraziták (1) pdf (67) pediatric (2) phelps (2) Phjongcshang (1) pi-víz (1) pistorius (2) politika (4) porc (1) position paper (5) potencia (1) probiotics (2) probiotikum (5) prosthetics (1) protein (9) PyeongChang (1) PyeongChang 2018 (1) rádió interjú (2) rák (10) ramadan (2) Ramadán (1) receptek (1) regeneráció (5) regeneration (4) rehabilitáció (5) rendelés (1) rendészet (3) riasztás (1) rio (5) Rió 2016 (4) rizs (2) rögbi (1) roid rage (4) rovarok (1) rowing (2) rugby (2) s (2) scitec nutrition (1) sérülések (96) Sildenafil (1) smr (1) soccer (2) spartathlon (1) special olimpics (3) sport (116) sportágspecifikus sporttáplálkozás (46) sportágspecifikus táplálkozás (32) sportdietetika (66) sportdietetikus (9) sportélettan (23) sportorvos (27) Sportpszichológia (6) sports dietetics (37) Sports Nutrition for Youth (3) sporttáplálkozás (90) sportteljesítmény (26) sportterápia (5) Strength Training (2) suhanj (2) SUHANJ! Fitness (1) szabadidő-sport (6) szabó gyuri bácsi (1) szabó s. andrás (1) szakértő (2) szakkönyv (73) Szegedi Olimpiai Központ (2) szénhidrát (2) szénhidráttöltés (2) szildenafil (2) szívleállás (1) szója (1) szteroidok (18) szusi (1) taekwondo (1) tanácsadás (1) tankönyv (20) táplálkozás (15) táplálkozás biokémia (2) tartalom (4) tartalomjegyzék (2) tata (1) Tatai Olimpiai Központ (2) taurin (2) tbi (7) teacrin (2) team (1) téglajegy (1) tej (5) tejsavó (4) tejtermék (4) téli olimpia (3) teljesítményfokozás (136) teljesítményfokozó sporttáplálkozás (107) teljesítményfokozó team (43) tenger gyümölcsi (1) tenisz (3) tennis (1) tények (1) tények extra (1) terhelésélettan (14) testépítés (8) Testkultúra Műhely (11) testtömegcsökkentő étrend (1) tesztoszteron (11) tesztoszteron emag (1) tesztoszteron fokozók (3) tihanyi andrás (73) TiO2 (1) titán-dioxid (2) tkm (14) TMAO (1) tojás (1) történelem (6) Tóth Gábor (1) továbbképzés (3) toxikológia (1) trendek (2) triatlon (2) Triphasic Training (1) trx (1) tűcsere (2) tudomány (134) tv2 (3) tvse (1) új diéta (3) ultrafutás (2) ultramaraton (3) űrhajósok (2) űrutazás (3) úszás (2) úszó OB (1) utazás (1) vadhús (1) vallás (1) Várhegyi Márton (1) vegán (2) vegetáriánus (3) verseny (3) vese (5) viagra (1) videó (7) vita (1) vitaminok (2) víz (1) vörös húsok (2) wada (20) webbeteg (1) wellness (2) whey (3) who (2) xenon (1) zene (1) zöld tea (1) zsírszövet (1) β-phenethylamine (2) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Mindent a kreatinról! - Hogyan, kinek és melyik kreatin működik

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás 2013.01.16. 09:36

A kreatin természetes forrásai táplálkozásunkban a húsok és halak. Az izomzatban az ATP regenerálásához szükséges a kreatinfoszfát, a kiegészítés pedig növeli az izomzatban a kreatin és kreatinfoszfát szintet, így javíthatja a teljesítményt.

Egy 70kg-os ember teljes kreatin raktára kb. 120 g, amiből kb. 2 gramm vész el és pótlódik naponta.  A kreatin arginin, metionin és más aminosavak, enzimek segítségével szintetizálódik a májban,  hasnyálmirigyben és a vesében. A szintetizált kreatin a véráramba ürül. A test kreatinvesztesége  kb. 2% naponta, mely kreatininé alakul és a szervezetből a vizelettel távozik. A kreatinveszteség  pótlását az étellel elfogyasztott és a szervezetben előállított kreatin biztosítják. Az elégtelen  folsav és B12 bevitel limitálhatja a test kreatin képzését. A kreatin (kreatin monohidrát, egyéb vegyületekkel kevés kutatást végeztek)  kiegészítés célja a test kreatin és foszfokreatin szintjének emelése (a kiegészítés közvetve a vázizomzat glikogénkoncentrációját is emelheti), mivel ezek fontos  szerepet játszanak az ATP regenerálásában. Ebből adódóan tehát leginkább anaerob jellegű, rövid időtartalmú ismétlődő terhelések esetén lehet hasznos alkalmazása.


A kreatin normális izom koncentrációja kb. 120-125  mmol/kg száraz izomtömeg, ami kiegészítés hatására kb. 156-160 mmol/kg-ra növekedhet, meghaladhatja (az egyes izmokban is vannak eltérések). Ez a növekedés  illetve a kiegészítésre adott válasz a kiindulási kreatin szinttől is függ, amit az edzettség,  táplálkozás és egyéni biológiai tulajdonságok is befolyásolnak, ezért előfordulhat, hogy néhány  embernél egyáltalán nem vagy csak kevéssé hatásos a kreatin szupplementáció.  Ez jelen tudásunk szerint nem javítható kreatin-HCl, kreatin-etilészter és más, a monohidrát formától eltérő vegyületekkel! Kutatások alapján ezeknek a vegyületeknek a hasznosulása akár kedvezőtlenebb is lehet a kutatások többségében használt monohidrát formánál. A kreatinra nem reagálóknak magasabb lehet a kezelés előtti Cr + PCr szintje, kevesebb lehet a II. típusú izomrostja, kisebb a töltés előtti izom-keresztmetszete és alacsonyabb a zsírmentes testtömege. Az orális kreatin alkalmazás izom hipertrófiát idéz elő, amiben szerepet játszhat  a kreatinnak az  MRF-ekre (az izomképzésben résztvevő transzkripciós faktorokra), MRF4 miogén transzkripciós  faktorra és a miogenin (izomdifferenciálódást előidéző faktorok) génexpressziójára , izom  szatellit sejtek differenciálódására, fúziójára, izom IGF-I termelésre  gyakorolt mediáló  hatása ami szövettenyészetekben és sportoló embereken is igazolt. 

A rezisztencia edzés  mellett adott kreatin kiegészítés fokozza a rezisztencia edzés szatellit sejt és izomrost-sejtmagszám növekedésre gyakorolt hatását az emberi vázizomzat rostjaiban, ami fokozott  növekedést tesz lehetővé az izomzat számára. Nyitott kérdés azonban hogyan hat hosszú távon, az egész sportkarriert illetve élettartalmat tekintve  több ismétlődő kreatintöltés és az edzésterhelés együttesen a szatellit sejtekre és a vázizomzat regenerálódásának képességére. Kreatin kiegészítés után az izmokban nyugalmi állapotban nagyobb lehet az  IGF-I (+30%) és IGF-II (+40%) mRNS expresszió, a kreatin anabolikus hatása tehát részben az IGF  hormonokon keresztül valósulhat meg. A kreatin felvételt a hiperinzulinémia növelni tudja, az izomzat kreatintartalmának emelését célzó kiegészítés során az atléták 5-10 g kreatinhoz legalább 30-35 g de még gyakrabban 80-100 g glükózt adnak. A töltési fázisban bevitt napi 20-25 g kreatin így 160-400 g/nap glükóz elfogyasztásával is járhat, ami nem feltétlenül kedvező hatású (alternatíva lehet a 50 g fehérje + 20-50 g szénhidrát kombináció alkalmazása). Megfelelő lehet 2-3 napos napi 4 x 0.071 g/ttkg (5g x 4 egy 70 kg-os sportolónak szénhidrát alkalmazása mellett, amit napi egyszeri 0.029 g/ttkg kreatin bevitele követhet, de napi 3 g alkalmazása körülbelül 1 hónapig is  a töltéssel elérhető kreatinszinteket hozza létre.  Esetleges káros hatásai vitatottak, bár évtizedek óta használják a vélemények ma is megoszlanak alkalmazásának feltételezett veszélyeiről, ezek még vizsgálatok tárgyát képezik. Használatakor ezért nem árt ha az egészségi állapot rendszeresen ellenőrzésre kerül. 


Szakemberek arra hívták fel a figyelmet, hogy a gyulladáscsökkentő (NSAID) vegyületek és a kreatin együttes használata átmeneti károsodást idézhet elő a vesefunkcióban (erről nagyon kevés adatunk van). Ez azért is fontos, mivel a sportsérülések kezelésére alkalmazott OTC és vényköteles gyógyszerek hatóanyagai sokszor NSAID-ok. Mindezen kedvezőtlen hatások kombinálódhatnak rejtett vagy ismert betegségekkel, nagy fehérjebevitellel, illegális gyógyszer vagy droghasználattal, nem ismerjük a veszély mértékét, a lehetséges következményeket. A nem megbízható forrásból származó kreatinkészítményeknél a szennyeződések (kreatinin, diciandamid, dihidrotrianzin) lehetősége sem zárható ki. A kreatin alkalmazását összefüggésbe hozza néhány esetbeszámoló és kutatás kompartment szindróma gyakoribb jelentkezésével. Ez egy ritka és fájdalmas állapot, ami megzavarja a szöveti véráramlást és az izomzat normális működését és sürgős orvosi beavatkozást igényel.  Jelenleg nincs meggyőzően igazolva, hogy a rutin kreatin-monohidrát használat jelentősen fokozná ennek kockázatát, ám ezt a lehetőséget sem vethetjük el.

Számos tanulmány igazolta, hogy napi 2-5 g (fél-egy teáskanál) kreatin elfogyasztása EGÉSZSÉGES emberek számára biztonságos és hatékony hosszú távú használat mellett is. Nagy dózisok hónapokon át történő szedésének további előnyei nincsenek a kis adagokhoz képest, viszont komoly mellékhatásokkal járhat. Komolyabb mellékhatása ajánlott adagolásnál a vizsgálatok szerint nincs, vese vagy májkárosodás, rákkeltő hatás nem volt igazolható. Feltételezik, hogy fokozza a sportolók izomgörcseinek gyakoriságát, ezt azonban nem támasztják alá a kutatások. A személyes beszámolók során a használók gyakran említik a szedéssel egyidejűleg jelentkező emésztőrendszeri (gasztrointesztinális) gondokat így például a hasmenést. Ezek elkerülése érdekében érdemes egyszerre csak kisebb, 3-5 g-os dózisokat alkalmazni naponta többször, mivel a 10-15 g-os adagok fokozhatják a gasztrointesztinális problémák előfordulásának kockázatát. Az alaktacid teljesítőképesség növekedése várható alkalmazásától.

Bővebb információk a kreatinról a Teljesítményfokozó sporttáplálkozás kötetben!

bg_header.jpg

Címkék: sport edzés kreatin teljesítményfokozás étrend-kiegészítők

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/api/trackback/id/tr395021148

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.